reklama

Nenávidím Vianoce! Zn: tie v októbri

Pre našich predkov boli Vianoce obdobím pokoja, rodinnej pohody, spomalenia a zabudnutia na starosti. Pre nás sú obdobím stresu, nervozity, zhonu a pretekov v oslavovaní.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (30)

Ako dieťa som milovala Vianoce. Každý rok som si strihala meter do Štedrého dňa a žiarili mi oči pri pohľade na darčeky. Pred Vianocami bol vždy advent - obdobie očakávania. Nič na ulici či v našom byte nepripomínalo blížiace sa sviatky - snáď s výnimkou toho papierového adventného kalendára. Stromček sme stavali večer 23.12., nikdy ani o deň skôr. Žiadne vence na dverách od polky decembra. Čakanie malo zmysel a zvyšovalo vo mne radosť. O to viac som sa tešila, keď konečne nastal Štedrý deň a prišlo otváranie balíčkov...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je pochopiteľné, že detská radosť netrvá večne. Človek dospieva a pochopí, že za nastrojeným stromčekom a kôpkou farebných balíčkov je aj trocha práce. Brázdenie obchodných centier, balenie, dokupovanie ozdôb... no radosť z úľavy od toho všetkého, keď si celá rodina sadne k sviatočnej večeri tu zostáva. Mala by.

Keď som bola stredoškoláčka, môj otec sa odsťahoval do USA. Pamätám sa, aká som bola šokovaná, keď mi rozprával, ako sa v Amerike chystá vianočná výzdoba už krátko po Dušičkách (pardon, po Halloweene) a ešte viac ma šokovalo zistenie, že vianočné nákupné katalógy dostal už v polke augusta. Prišlo mi to zbytočné. Načo robiť taký cirkus bezmála pol roka vopred? Utešovala som sa tým, že takéto nezmysly sa u nás nerobia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Potom som ako vysokoškoláčka nakráčala do nemenovaného obchodného domu. Bola polovica októbra. Hneď naproti dverám bol regál so sviečkami na blížiace sa Dušičky. A za ním regál s vianočnými ozdobami. Dva mesiace vopred!

Obchodníci tento ťah ospravedlňujú, že nechcú, aby si ľudia nechávali všetko na poslednú chvíľu, preto im sviatočný sortiment ponúkajú s dostatočným predstihom. Áno, chápem. No keď sa už koncom novembra ozvali vianočné koledy a človek nakupoval za zvuku Last Christmas, bolo mi to jasné. Prišla k nám Amerika. Predavačky, s ktorými som hovorila, mi potvrdili, že sú z toho na nervy. "Od rána do večera len vianočné piesne! A to ešte nebol ani Mikuláš!" 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Uvedomila som si, ako sa zmenil prístup k Vianociam a totálne vytratil advent - obdobie očakávania. Vianočná výzdoba je teraz v mnohých domácnostiach už niekoľko týždňov pred sviatkami (v obchodoch, najmä tých väčších, je to pravidlo), no paradoxne, mizne často hneď po Novom roku. Pochopiteľne. Už toho majú všetci dosť. Navyše treba vypratať regále, lebo o chvíľu príde čas na veľkonočný sortiment... A tak sú Vianoce zakliesnené niekde medzi predčasným stromčekovaním a včasným upratovaním, jeden už ani nevie, kedy vlastne začínajú a kedy končia a spravidla si ani nevšimne, že už prešli, lebo si ich nedokázal vychutnať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samozrejme - nemám nič proti ľuďom, ktorí si vyzdobia domy či byty už v novembri. Len mám pocit, že tieto aktivity uberajú Vianociam na ich čare. Príde mi to, akoby sa nevesta poobliekala do svadobných šiat a nosila ich denne celý mesiac pred sobášom. Keď príde jej veľký deň, už jej nebudú pripadať jedinečné. Tak aj my. Čakanie na Vianoce ma učilo trpezlivosti. Aj ja som prosila mamu, aby sme ten stromček urobili skôr, no nikdy nesúhlasila. Našťastie. Naučila ma, že všetko má svoj čas, svoje zákonitosti. Niet Vianoc bez adventu. Nie však adventu v podobe nekonečne omieľaných vianočných piesní a dvojmetrových stromčekov v supermarketoch. 

Nesmieme zabudnúť na podstatu - čo sú to Vianoce. Kedysi na začiatku boli rímske oslavy zimného slnovratu. Ich súčasťou boli aj darčeky - sviečky ako symbol návratu svetla. Kresťania tomuto pohanskému zvyku dali nový význam - príchod duchovného svetla na zem - Krista. Stáročia pridali stromček a v každej krajine špecifické slávnostné jedlá. Vždy však ostávala podstata. Obdobie očakávania a odriekania - advent - a po ňom slávnostné vyvrcholenie. Dnes sa nečaká. Vianoce prídu ešte pred Dušičkami. A ako si zmyslel istý internetový server, v tomto roku sme mali aj letné Vianoce, s podobným kolom vianočných reklám ešte v máji. 

Možno ste si aj vy uvedomili, že vám celý ten humbuk okolo Vianoc lezie na nervy. Možno sa už na Vianoce ani netešíte. Keď konečne príde Štedrý deň, ste radi, že to už máte "za sebou". Na Štedrý deň sa pritom všetko iba začína. Nie je podstatné, koľko darčekov nakúpite, koľko metrov svetielok si zavesíte na dom, ani koľko koláčov napečiete. Spomaľte. Nič vám neujde. Len sám život. Sadnite si s vašimi blízkymi a užite si sviatky. Keď obchodníci uvidia, že si ich predčasné Vianoce nevšímate, vzdajú to. Skôr alebo neskôr. 

Všetkým vám želám pokojné a modernou dobou nerušené Vianoce s vašimi najbližšími :)

Ivana Lešičková

Ivana Lešičková

Bloger 
  • Počet článkov:  32
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Archeologička a múzejná pedagogička, toho času na materskej dovolenke. Píšem poviedky, skladám pesničky, zaujímam sa o históriu, zdravý životný štýl a dianie v mojom rodnom meste - Bardejove. Zoznam autorových rubrík:  SvetonázorSúkromnéZdravieRodina a vzťahy

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu